Actueel

22/2

Apotheek dicht tussen 12 en 15u.
Apotheek dicht tussen 12 en 15u. Om u nog steeds goed van di...

Lees meer
23/1

Het Portaal Uw Zorgonline werkt weer
Uw Zorgonline (wat losstaat van ons en waar wij verder geen inv...

Lees meer
Archief

Vergoeding en ‘Medische Noodzaak’

27 september 2022

Beste patiënt,

 

Middels deze brief willen wij u graag informeren over het beleid van de zorgverzekeraars met betrekking tot de vergoeding van medicijnen en ‘Medische Noodzaak’.

 

Om de zorgkosten te drukken, hebben de zorgverzekeraars op farmaceutisch gebied enige tijd geleden een aantal veranderingen doorgevoerd. Een belangrijke verandering waar u als patiënt ook mee te maken heeft, is het preferentiebeleid.

Preferentiebeleid betekent letterlijk voorkeursbeleid. Dat wil dus zeggen dat de zorgverzekeraar van elk medicijn een voorkeursmerk heeft. Dit betekent dat de verzekeraar voor dit merk met de betreffende fabrikant de meest gunstige (en dus kostenbesparende) prijs heeft kunnen uitonderhandelen. Wij als apotheek zijn dan dus verplicht dit merk af te leveren, omdat wij alleen dit merk vergoed krijgen wanneer we het indienen.

De zorgverzekeraar kan per maand nieuwe afspraken maken met fabrikanten, daarom kan het voorkeursmiddel veranderen. Dit kan verklaren waarom u soms wisselingen heeft van verschillende merken medicijnen.

 

Alle geneesmiddelen die verstrekt worden door de apotheek zijn goedgekeurd door het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen). Tussen de verschillende merken geneesmiddelen kunnen geen verschillen zitten met betrekking door de werkzame stof. Als wordt gekeken naar de chemische samenstelling, ook van hulpstoffen, zijn verschillende merken vaak vrijwel identiek.

Wanneer u toch graag een ander merk medicijn wil, is dit mogelijk. Wanneer het medicijn dan niet onder de vergoeding van de zorgverzekering valt, moet het medicijn door de patiënt zelf betaald worden.

 

Soms krijgen patiënten toch last van bijwerkingen van een bepaald merk. Wij krijgen dan vaak de vraag of er een ‘Medische Noodzaak’ kan worden afgegeven, zodat het medicijn toch wordt vergoed. De verzekering hanteert echter strenge eisen voor het afgeven van een medische noodzaak.

Bijwerkingen zijn eigenlijk nooit een reden tot het afgeven van medische noodzaak. Bij een medische noodzaak is het medisch gezien onverantwoord om het medicijn te gebruiken. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld ernstige anafylactische (= allergische) reacties, hartritmestoornissen, epileptische insulten of andere objectief (middels diagnostiek) vast te stellen medische toestanden. Hierin moet de rol van het merk geneesmiddel dan ook wel aantoonbaar zijn.

 

 

Veelgestelde vragen:

 

  1. Wat betekent het preferentiebeleid voor mij als gebruiker?

Preferentiebeleid betekent letterlijk voorkeursbeleid. Dat wil dus zeggen dat de zorgverzekeraar van elk medicijn een voorkeursmerk heeft. Dit betekent dat de verzekeraar voor dit merk met de betreffende fabrikant de meest gunstige (en dus kostenbesparende) prijs heeft kunnen uitonderhandelen. Wij als apotheek zijn dan dus verplicht dit merk aan u af te leveren, omdat wij alleen dit merk vergoed krijgen wanneer we het indienen. Het kan dus zijn dat u een ander doosje krijgt dan dat u gewend bent.

 

  1. Hoe vaak kan een medicijnmerk veranderen?

De zorgverzekering kan de lijst met voorkeursmedicijnen per maand aanpassen. Hierdoor kan het voorkomen dat u een aantal keer per jaar een ander merk meekrijgt van hetzelfde medicijn. Soms worden voorkeuren ook aangepast op basis van voorraad, op dit moment zijn veel medicijnen langere tijd niet te verkrijgen.

 

  1. Als ik de zorgverzekeraar bel met een klacht/bijwerking over het voorkeursmerk van een medicijn, verwijzen zij mij terug naar de arts en apotheek. Ik wil graag mijn oude merk terug, de zorgverzekeraar zegt dat de arts ‘Medische Noodzaak’ op het recept kan zetten. Kan dit?

Bij een medische noodzaak is het onverantwoord om het medicijn te gebruiken. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld ernstige anafylactische (= allergische) reacties, hartritmestoornissen, epileptische insulten of andere objectief (middels diagnostiek) vast te stellen medische toestanden en dat hierin de rol van het merk geneesmiddel ook aantoonbaar is. Deze gevallen zijn zeer zeldzaam. Een bijwerking zoals jeuk of hoofdpijn kan voor de patiënt erg vervelend zijn maar helaas is dit geen reden voor een medische noodzaak. Dit beleid, en deze definitie van medische noodzaak is dus niet door ons als apotheek bedacht maar door de zorgverzekeraar. De uitvoering van dit beleid is door de zorgverzekeraar wel neergelegd bij de apotheek.

 

  1. Is de kwaliteit en veiligheid van het voorkeursgeneesmiddel even goed als die van het duurdere merk?

Ja, de voorkeursgeneesmiddelen bevatten dezelfde werkzame stof als de geneesmiddelen die u tot nog toe gebruikt heeft. Voordat deze medicijnen worden toegelaten op de Nederlandse markt worden ze streng gecontroleerd op kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Deze geneesmiddelen zijn dus zonder meer veilig te gebruiken en van goede kwaliteit.

 

 

  1. Zien de voorkeursgeneesmiddelen er anders uit?

Ja, dat kan. U kunt de oude en de nieuwe verpakking vergelijken door te bekijken of op beide verpakkingen dezelfde werkzame stof en sterkte staat. Is dat het geval? Dan heeft u het goede geneesmiddel meegekregen. Is dit niet hetzelfde, neemt u dan contact op met de praktijk.

 

 

  1. Ik betaal een bepaald medicijnmerk zelf omdat ik niet in aanmerking kom voor een medische noodzaak, kan ik de rekeningen die ik heb betaald in de apotheek indienen bij de zorgverzekering?

Vaak worden de rekeningen die zelf betaald zijn niet vergoed door de zorgverzekering. Sommige verzekeraars vergoeden het bedrag van het voorkeursgeneesmiddel waardoor u een deel terugkrijgt. U kunt altijd contact opnemen met u zorgverzekeraar of u een deel van het bedrag terugkrijgt. Wij als apotheek hebben hier helaas geen inzicht in.


Naar overzicht